19 oktober 2020

Sint Maarten: eendjes lampion

Over een maand is het weer zover: Sint Maarten! Ieder jaar gaan de kinderen ‘s avonds langs de deuren met een zelfgemaakte lampion. Ze zingen een liedje en krijgen in ruil daarvoor snoep of fruit. Dit is natuurlijk hartstikke leuk en de kinderen willen allemaal een mooie en unieke lampion. Dan krijg jij als docent de taak om een leuke lampion te verzinnen en wat is er leuker dan een lampion van Rik en zijn vriendjes?!

Volg de stappen en maak deze mooie eendjes lampion! Veel plezier met het knutselen van de lampions en vergeet ons niet te volgen op Facebook en Pinterest voor het laatste nieuws.

1. De kinderen droedelen met een watervaste zwarte stift ronde lijnen en krullen op een groot vel papier. Verder hoeven ze nergens op te letten! (Zie 2.8 kriskras eendjes in het Rik de Pauw katern)

2. Vervolgens gaan ze opzoek naar eendjes en kleuren ze die in. (Zie 2.8 kriskras eendjes in het Rik de Pauw katern)

3. De kinderen mogen daarna meer dingen tekenen ter versiering, zoals pauwenveren of de vriendjes van Rik.

4. Is de tekening af, dan kleuren ze hem in met ecoline en laten het papier goed drogen.

5. Je kunt er voor kiezen om het vel met slaolie in te smeren, zodat het papier nog meer door zal schijnen als er een lampje in brandt.

6. Pak het papier op aan beide kanten en breng de uiteinden naar elkaar toe zodat je een cirkel krijgt. Niet met een nietmachine de uiteinden netjes opelkaar.

7. Prik aan twee kanten een gaatje en maak hier met een dik ijzerdraad een hengsel aan.

8. Hang het lampje aan het hengsel en je lampion is klaar!