7 april 2025
Digitaal

Webinar: de invloed van social media op gedrag en welzijn

De invloed van social media op gedrag en welzijn van kinderen van groep 1 t/m 8

Gegeven door Klaartje Schungel

De belevingswereld van onze leerlingen (4-12 jaar) speelt zich voor een belangrijk deel online af. Ze doen daar dagelijks inspiratie op, spelen spelletjes en kijken video’s. Als ze ouder worden bouwen ze aan sociale contacten en delen ze hun lief en leed online. En meestal gaat het goed en hebben ze vooral veel plezier van alle praktische en creatieve toepassingen. Maar we maken ons ook zorgen.

We vragen ons bijvoorbeeld af of het wel zo goed is, om na schooltijd zoveel tijd te besteden aan online media. We merken op school dat steeds meer leerlingen druk binnenkomen, moeite hebben hun aandacht erbij te houden, minder lezen en snel afgeleid zijn als er digitale devices in de buurt zijn. Ook zien we leerlingen video’s bekijken, die niet aansluiten op hun leeftijd- en ontwikkelingsfase. Grensoverschrijdende, gemanipuleerde en strafbare berichten en beelden worden nonchalant gedeeld. Online ruzies en pesterijen, filmen zonder toestemming, uitsluiten en discriminatie komen in de bovenbouw steeds vaker voor. Onze leerkrachten hebben hier wekelijks mee te dealen en het lijkt alsof een deel van de ouders geen idee heeft van wat er zich afspeelt.

Tijdens het webinar gaan we aan de slag met de volgende hoofdvragen:

• Wat is de invloed van online media op gedrag en welzijn van leerlingen uit de groepen 1 t/m 8.

• Welke rol speelt ons onderwijs hierin en hoe kan het huidige KiVa -programma hieraan

bijdragen?

• Tot waar reikt onze verantwoordelijkheid als school?

• Wat is nodig om de online weerbaarheid van onze leerlingen te vergroten?

• Hoe werken we hierin samen met ouders?

Deelname is gratis voor KiVa-scholen.

Digitaal

7-4-2025 15:30-16:30