23 oktober 2024
De Bolster, Kastanjelaan 2 8102 JH Raalte

Regiobijeenkomst 2024 - Overijssel/Drenthe

Samen een groep:

Verbinding en verwondering door kinderfilosofie in de klas

Filosoferen is een prachtige vorm van gespreksvoering en heel geschikt om toe te passen in je groep. Met name om een onderwerp uit te diepen, te ervaren dat er meerdere meningen mogelijk zijn en om te leren kritisch te denken en helder te verwoorden. Door filosofie raken leerlingen of de leerkracht vaak verwonderd en geïnspireerd.
Ook, en júist, wanneer er thema’s in de klas spelen die ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld dankzij culturele diversiteit of bijvoorbeeld politiek geladen meningen, is het filosofisch gesprek dé ideale werkvorm om zo toch onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar te maken.

In deze regiobijeenkomst legt filosoof Sabine Wassenberg uit hoe je het filosofische gesprek begeleidt. Je krijgt heldere uitleg wat filosofie is en ook wat het niet is. Uiteraard ontvang je praktische tips om direct in de klas toe te passen en oefenen we de passende houding. Daarnaast doe je alvast ervaring op met het voeren van een filosofisch gesprek. Tot slot ontvang je een speciaal voor deze regiobijeenkomst gemaakte lesbrief die aansluit bij de 10 KiVa-thema’s!

De regiobijeenkomst is van 15:00 tot 17:30. Inloop is vanaf 14:45.

De Bolster, Kastanjelaan 2 8102 JH Raalte

23-10-2024 15:00